ASSALAMUALAIKUM para pelajar yang dikasihi sekalian. Awal tahun
sesi pembelajaran semestinya mendapat banyak tugasan dari pensyarah.
Walaubagaimanapun pelajar harus bijak menyusun strategi untuk menyiapkan
tugasan yang diberi mengikut masa yang ditetapkan.
Lima langkah PENTING yang perlu
dilakukan iaitu:
LANGKAH DEMI LANGKAH
1. KENALPASTI MAKLUMAT YANG
DIKEHENDAKI
- Mulakan tugasan dengan memahami tajuk tugasan yang anda perolehi.
- Tentukan skop pencarian dengan mengenalpasti tempoh masa dan kawasan geografi seperti yang dikehendaki.
- Kenalpasti konsep dan definisi yang terdapat dalam tajuk tugasan serta istilah-istilah yang berkaitan dengan tajuk tugasan anda. Anda perlu merujuk kepada kamus, thesaurus, glosari, ensiklopedia, buku panduan untuk mendapatkan maklumat berkaitan definisi dan istilah-istilah yang berkaitan.
2. KENALPASTI BENTUK MAKLUMAT
YANG AKAN DIGUNAKAN
Anda perlu mengenalpasti jenis bahan maklumat yang akan digunakan dan juga tahap maklumat yangdiperlukan.
Ini adalah untuk memastikan anda menggunakan bahan maklumat tersebut secara berkesan.
Fakta ringkas
|
·
Kamus
·
Ensaiklopedia
|
Maklumat biografi
|
·
Ensaiklopedia
·
Biografi
·
Autobiografi
|
Maklumat semasa
|
·
Artikel Jurnal/ majalah
·
Keratan Akhbar
·
Akhbar
·
Internet
|
Maklumat
Mendalam
berkenaan
sesuatu
subjek
|
·
Buku dan artikel jurnal
·
Buku lebih komprehensi tetapi selalunya maklumat di
dalamnya agak lama
·
Artikel jurnal memberikan maklumat yang lebih
mendalam dalam subjek yang tertentu
·
Laman web juga memberikan maklumat yang lebih
terperinci tetapi perlu dibuat penilaian laman web tersebut
terlebih dahulu.
|
Maklumat khusus
|
·
Kertas persidangan
·
Tesis
·
Standards
·
Laporan tahunan
·
Statistik
|
3. KENALPASTI CARA UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT TERSEBUT
Maklumat terdapat dalam pelbagai bentuk. Anda perlu mengenal pasti sumber maklumat tersebut dan cara untuk mendapatkannya:
a) Buku dan jurnal
- Gunakan OPAC Perpustakaan
- Sekiranya bahan tiada di Perpustakaan, gunakan katalog Perpustakaan IPG atau universiti yang lain dan dapatkan perkhidmatan Pinjaman Antara Perpustakaan.
b) Artikel jurnal atau majalah
- Pangkalan data percuma yang dipautkan dalam blog perpustakaan atau sumber elektronik PNM.
- Indeks dalam bentuk bercetak atau elektronik.
c) Artikel Akhbar
- Akhbar online
d) Internet
- Menggunakan enjin pencarian seperti Google, Yahoo dan lain-lain.
4. MEMBUAT
PENILAIAN KE ATAS MAKLUMAT YANG TELAH DIPEROLEHI
Ketika mendapatkan maklumat, anda perlu membuat penilaian ke atas bahan-bahan maklumat yang diperolehi. Penilaian adalah perlu untuk memastikan maklumat yang diperolehi adalah menepati tajuk tugasan.
Antara kriteria yang perlu diambil kira ketika membuat penilaian ialah:
- Ketepatan maklumat
- Kesesuaian maklumat
- Penulis diketahui atau pakar dalam bidang tersebut
- Jangkamasa maklumat
- Liputan maklumat
Bagi tugasan pada peringkat IPG, maklumat yang diperlukan adalah bersifat ilmiah/akademik.
Jika sekiranya anda tidak berpuashati dengan maklumat yang diperolehi, ubahsuai pencarian maklumat di mana perlu.
5. MENYENARAIKAN BAHAN RUJUKAN
YANG DIGUNAKAN
Apabila memulakan tugasan,
adalah amat penting menyenaraikan bahan-bahan maklumat yang digunakan secara bersistematik. Ini adalah untuk memudahkan anda mendapatkan kembali bahan tersebut sekiranya perlu kepada penambahan atau memperbetulkan maklumat yang tertentu.
Terdapat pelbagai format/ bentuk penulisan rujukan/ bibliografi yang boleh digunakan seperti sistem APA
Styles (American Psychological Association), MLA Styles (Modern
Language Association), Harvard System dan lain-lain lagi. Sekiranya tidak pasti, rujuk kepada penyelia/pensyarah mengenai format yang perlu digunakan dalam tugasan anda.
SEMOGA BERJAYA DALAM TUGASAN ANDA !
Disediakan oleh:
Wan Mohd. Khairi Wan Awang
Ketua Pusat Sumber
IPGKSM
04 Januari 2016
Comments
Post a Comment