HADIS TENTANG TANGGUNGJAWAB MANUSIA


Sumber: Laman Web

A. Terjemahan

Dari Abdullah bin Umar r.a, berkata ”saya mendengar rasulullah SAW, bersabda: ”setiap kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya. Imam adalah pemimpin dan bertanggungjawab atas rakyatnya. Lelaki adalah pemimpin dalam keluarganya dan bertanggungjawab atas semua keluarganya. Seorang bawahan adalah pemimpin bagi harta majikannya, dan dia bertanggungjawab atas keselamatan dan keutuhan hartanya itu. Dan kamu adalah pemimpin dan bertanggung jawab atas segala yang dipimpinnya”. (H.R.Bukhari Muslim)


B. Penjelasan

Hadis di atas menunjukkan bahwa ajaran Islam sangat menjunjung tinggi tanggungjawab seseorang. Tanggungjawab ada hubungannya dengan hak dan kewajiban. Orang-orang yang kaya bertanggungjawab atas harta yang dimilikinya, dan berkewajiban untuk menunaikan zakat dari harta tersebut. Dia juga berhak untuk mempergunakannya sebagaimana yang dikehendakinya asal sesuai dengan aturan ALLAH SWT.
Hadis di atas juga menjelaskan bahwa pada hakikatnya semua manusia itu adalah pemimpin. Dengan demikian, semua orang mempunyai tanggungjawab masing-masing. Disebutkan dalam hadis tadi, umpamanya seseorangn pembantu adalah pemimpin bagi harta majikannya itu.


C. Kesimpulan

Setiap manusia bertanggungjawab terhadap tugas yang digalasnya dan tugas itu akan diminta pertanggungjawabannya di hadapan ALLAH kelak di hari pembalasan.


Comments