Lawatan Penanda Aras 2012



KERTAS CADANGAN

LAWATAN PENANDA ARAS KAKITANGAN PERPUSTAKAAN ZA’BA
IPG KAMPUS SULTAN MIZAN, BESUT TERENGGANU

OLEH :
EN. WAN MOHD. KHAIRI BIN WAN AWANG
KETUA PERPUSTAKAAN IPG KAMPUS SULTAN MIZAN, BESUT TERENGGANU



1.0       RASIONAL

Penanda aras merupakan satu proses yang sistematik dan berterusan untuk mengenalpasti, mempelajari, mengubahsuai dan melaksanakan amalan-amalan terbaik daripada organisasi lain yang dirujuk. Dengan adanya aktiviti penanda aras seperti lawatan yang akan dilaksanakan ini, akan menggalakkan peningkatan kualiti dan prestasi pengurusan dan pentadbiran perpustakaan Za’ba IPGKSM. Pengalaman dan amalan terbaik sesebuah perpustakaan cemerlang dapat memberi contoh dan input terbaik untuk melonjakkan kejayaan dan kecemerlangan perpustakaan Za’ba IPGKSM khususnya dari aspek penyediaan perkhidmatan kepada pembaca. Lawatan penanda aras yang akan dilaksanakan ini diharap akan menyuntik semangat baru kepada semua staf perpustakaan Za’ba  IPGKSM untuk meningkatkan dan memantapkan lagi tahap profesionalisme, kecekapan dan keberkesanan dalam urusan pentadbiran agar setanding dengan perpustakaan cemerlang yang lain.

2.0       OBJEKTIF
                     i.                 Sebagai penanda aras dan input-input yang boleh dijadikan panduan dan rujukan bagi proses Akreditasi MQA PISMP Pendidikan Pemulihan
                     ii.               Meningkatkan dan memantapkan tahap profesionalisme kakitangan perpustakaan IPGKSM
                     iii.             Meningkatkan dan memantapkan lagi kecekapan dan keberkesanan urustadbir perpustakaan IPGKSM
                     iv.             Meninjau dan berkongsi pengalaman dari aspek pengurusan
                      v.              Memberi peluang kepada kakitangan untuk bertukar-tukar pendapat dan pengalaman bekerja dengan rakan-rakan staf di tempat yang dilawati.


3.0         TEMPAT LAWATAN


Bil


Tempat Lawatan

Justifikasi

1.


Perpustakaan Awam Negeri Selangor, Seksyen 17 Shah Alam.

  1. Melihat susun atur dan kemudahan yang diperlukan oleh MQA.
  2. Mengenalpasti kekuatan dari segi koleksi bahan bercetak dan bukan bercetak (online).
  3. Memantapkan sistem peminjaman dan pemulangan buku-buku.
  4. Berkongsi maklumat mengenai cara memproses buku baru, mengemaskini data buku dan kaedah membaikpulih buku yang rosak.
  5. Mengenalpasti dan mempelajari kekuatan PPAS dalam membuat promosi kepada pengguna.
  6. Melihat prasarana dan kemudahan yang disediakan di PPAS.
  7. Melihat kemudahan akses pengguna perpustakaan.
  8. Penggunaan ICT dalam memudahkan kerja-kerja pengurusan di Perpustakaan .

2.

Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (BPPDP)

  1. Mengenalpasti kekuatan yang terdapat di perpustakaan BPPDP.
  2. Mempelajari teknik pemprosesan keratan akhbar.
  3. Mempelajari teknik pengurusan bahan2 penyelidikan.
  4. Mengenalpasti dan mempelajari kekuatan BPPDP dalam membuat promosi kepada pengguna.
  5. Melihat prasarana dan kemudahan yang disediakan di BPPDP.
  6. Melihat kemudahan akses pengguna perpustakaan.
  7. Penggunaan ICT dalam memudahkan kerja-kerja pengurusan di Perpustakaan .


4.0       TARIKH LAWATAN
16, 17 dan 18 Oktober 2012 (Selasa, Rabu dan Khamis)

5.0       ATURCARA LAWATAN
(Rujuk Lampiran A)

6.0       PESERTA LAWATAN
Semua staf perpustakaan za’ba IPG Kampus Sultan Mizan iaitu seramai 7 orang.
            (Rujuk Lampiran B)

7.0       ANGGARAN PERBELANJAAN
(Rujuk Lampiran C)

8.0       PENUTUP
Adalah diharapkan program ini mendapat perhatian dan pertimbangan serta kerjasama yang sewajarnya dari pihak tuan. Semoga lawatan penanda aras ini dapat dilaksanakan dengan jayanya serta mencapai objektif yang telah ditetapkan.

Perhatian, jasa baik dan sokongan yang diberikan amat dihargai dan diucapkan terima kasih.


Sekian.


Disediakan oleh:


……………………………
(WAN MOHD. KHAIRI BIN WAN AWANG)
Ketua Unit Perpustakaan
IPG Kampus Sultan Mizan
Besut 22200
Terengganu




Disahkan Oleh


................................................
(EN. KAMARUDDIN BIN HASHIM)
Pengarah
IPG Kampus Sultan Mizan
Besut 22200
Terengganu

.


            ULASAN:

            ______________________________________________________________

            ______________________________________________________________

            ______________________________________________________________



LAMPIRAN A


TENTATIF LAWATAN

TARIKH
MASA
AKTIVITI
CATATAN
16 OKT 2012
(Selasa)
10.00 pg
Bertolak dari kampus Sultan Mizan

6.00 ptg
Mendaftar di tempat penginapan


17 OKT 2012
(Rabu)
8.30 pagi
Bertolak ke Perpustakaan Awam Negeri Selangor Seksyen 17, Shah Alam.

9.00 pagi
Tiba di Perpustakaan Awam Shah Alam (PPAS) dan membuat lawatan.

1.00 ptg
Makan Tengahari/solat

2.00 ptg
Bertolak ke Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (BPPDP)



18 OKT 2012
(khamis)

8.00 pagi
Urusan diri

12.00 thari
Bertolak balik ke IPGKSM



LAMPIRAN B


SENARAI NAMA PESERTA LAWATAN IPG KAMPUS SULTAN MIZAN


BIL.
NAMA
GRED
NO. K/P
1.
En. Wan Mohd. Khairi bin Wan Awang
DG44
710521-11-5185
2.
Pn. Nik Sabariah bt. Nik Mustapha
S41
790221-11-5018
3.
Pn. Zuziana binti Mat Ali
S27
780421-11-5448
4.
Pn. Nor Akimilah binti Mat Ali
S22
730106-11-5258
5.
En. Wan Mohd. Shahridhan bin Wan Mohd. Anwar
S17
811212-11-5448
6.
En. Nik Zabri bin Jusoh
N1
660824-11-5227
7.
En. Mohd. Mazland bin Awang
N1
740917-03-5023
8.
Pemandu




LAMPIRAN C


ANGGARAN PERBELANJAAN


BIL.
PERKARA
JUMLAH

1.

Pengangkutan

Menggunakan pengangkutan IPGKSM





2.

Penginapan

Penginapan di Intekma resort Shah Alam, Selangor. 3 Hari 2 Malam.
Apartment 1 bilik = RM 120 x 2 malam = RM240
Apartment 2 bilik = RM 180 x 2 malam = RM360





RM 600.00

3.

Makanan Peserta

Peserta membuat tuntutan mengikut kelayakan
DG44 = 1 orang x RM45 x 3 hari = RM135
S41    = 1 orang x RM45 x 3 hari = RM135
S27    = 1 orang x RM40 x 3 hari = RM120
S22    = 1 orang x RM40 x 3 hari = RM120
S17    = 1 orang x RM40 x 3 hari = RM120
N1      = 2 orang x RM35 x 3 hari = RM105





RM 735.00


4.

Cenderamata
            - Perpustakaan Awam Selangor
           - Bahagian Perancangan dan Penyelidikan    
             Dasar Pendidikan (BPPDP)



Bilik Grafik




JUMLAH

RM1,335.00



Comments