Definisi Maklumat
Literasi Maklumat
Ciri-Ciri Literasi Maklumat
- Maklumat ialah pengetahuan, data, butiran, fakta, keterangan @ cerita tentang sesuatu perkara atau keadaan @ seseorang.
- Maklumat ialah sesuatu penerangan yang diperolehi daripada pelbagai sumber.
- Maklumat merupakan proses menambah pengetahuan secara langsung @ tidak langsung melalui pengalaman & pengetahuan yang boleh didapati melalui sumber bercetak atau tidak bercetak.
Literasi Maklumat
- Kenolehan @ keupayaan seseorang mengenal pasti keperluan maklumat, mencari dan mengumpul, mengurus, mengolah, menilai dan membekalkan meklumat bagi memenuhi keperluan tertentu secara cekap dan berkesan. Pembekal maklumat asal haruslah diberi kredit (pengiktirafan).
Ciri-Ciri Literasi Maklumat
- Kemahiran perpustakaan
Lokasi bahan
Sistem katalog
Bahan rujukan
Bahagian buku, majalah, jurnah
Penggunaan internet
- Kemahiran belajar
Berfikiran kritis
Mambaca
mendengar
Meliahr
Mancatat nota
Menyusun nota
Menyampai maklumat
Membuat rumusan dan kesimpulan
Menulis rujukan dan bibliografi
- Kemahiran berkomunikasi
Bertanya
Menemuramah
Memberi pendapat
Berbahas
Memberi ceramah/ucapan
Menulis kertas kerja
Membuat pembentangan
- Kemahiran hidup
Pengurusan diri
Pengurusan masa
Berinteraksi
Beretika
Berintegriti
Jaringan kerja (networking)
Pembelajaran sepanjang hayat
Adakah guru satu profesion?
"Ya" sekiranya seseorang guru itu:
Adakah guru satu profesion?
"Ya" sekiranya seseorang guru itu:
- Mempunyai tahap kemahiran yang baik dari segi ilmu pengetahuan yang berlandaskan teori
- Mendapat ilmu pengetahuan ini dalam jangkamasa agak lama dalam pengajian
- menjalani pmbelajaran dan latihan sebagai proses membentuk dirinya ke arah nilai-nilai profesionalisme
- Menjalankan tugas-tugas sosial yang penting
Adakah guru seorang profesional?
"Ya" sekiranya guru itu mempunyai:
"Ya" sekiranya guru itu mempunyai:
- Ilmu pengetahuan yang khusus di dalam bidangnya
- Kesungguhan untuk memenuhi keperluan pelanggannya
- kesungguhan dalam membina identiti sebagai seorang profesional
- Keseimbangan kuasa sesama rakan sekerja untuk mengamalkan profesionalisme
Definisi profesional
- Profesional adalah kemahiran dan keupayaan besar dalam sesuatu ikhtisas atau profesion yang akan memberi kesan yang besar kepada kerjaya seseorang profesional.
Perkara yang perlu dilakukan untuk mempertingkatkan profesionalisme guru
- Membuat refleksi ke atas metodologi, aktiviti dan reaksi pelajar dalam satu sesi pengajaran
- Menerima teguran secara positif
- Menghadiri kursus
- Membaca jurnal/buku akademik dan ilmiah
- Menjalankan penyelidikan
- Menulis artikel dan buku/jurnal
- Membentang kertas kerja di konferensi
- Menjadi penceramah jemputan untuk perkongsian ilmu
- Melakukan kerja2 kolaborasi
- Menyambung belajar
- Mempunyai kemahiran komputer
Comments
Post a Comment